Gemotiveerd thuis werken: Onze 5 tips

Thuis werken – sinds ongeveer een jaar hebben we er allemaal meer of minder mee te maken. Door de coronapandemie en maatregelen vanuit de regering is het grootste deel van de bedrijven in Nederland overgestapt naar werken op afstand. In eerste instantie begonnen veel werknemers gemotiveerd aan dit traject. Zo werd er verwacht dat men bijvoorbeeld meer tijd met familie door kon brengen en een efficiëntere werkdag zou hebben door het wegvallen van dagelijkse reistijd.

Toch trekken de meeste mensen na een jaar thuis werken hele andere conclusies. Door het vele op elkaar zitten hebben veel families te maken met spanningen tussen familieleden. Ook kampen alleenstaande werknemers met eenzaamheid en isolatie. Studenten slapen, eten, ontspannen, leren en werken zelfs op een en dezelfde kamer.

Terwijl het na zo’n lange tijd soms ontzettend moeilijk is om de wilskracht en discipline op te brengen elke dag gemotiveerd op te staan en aan je keukentafel te gaan zitten, kun je dagelijkse mentale obstakels overwinnen door een aantal trucs. In dit artikel geven wij daar 5 van om thuis werken weer wat aangenamer te maken – voor jou en je omgeving!

1. Zorg voor regelmaat in je thuiswerkdag

Dit lijkt in eerste instantie misschien een raar idee wanneer je toch zo hard op zoek bent naar afwisseling op je werkdag. Maar het is wetenschappelijk bewezen dat wanneer je dagelijkse rituelen hebt, er rust en ruimte in je hoofd ontstaat. Deze kun je dan weer gebruiken om je dagelijkse taken beter te voltooien. Probeer bijvoorbeeld elke dag rond hetzelfde tijdstip op te staan en je klaar te maken. Ook helpt het om de avond van tevoren zo te doen alsof je de volgende dag naar kantoor gaat: leg je kleren alvast klaar, zorg dat huishoudelijke taken gedaan zijn (zoals de afwas) en maak alvast je ontbijt klaar.

2. Beweeg zo veel mogelijk

Waar we eerst nog elke dag naar werk fietsten, tijdens te lunchpauze een koffietje haalden en naar meetings met collega’s en klanten reisden, zitten we nu gewoon thuis op de bank te vergaderen. Gevangen in eindeloze Zoom-meetings kan het snel gebeuren dat je simpelweg vergeet eventjes op te staan. Dit terwijl voldoende beweging juist zo belangrijk is om deze periode goed te doorstaan. Als voorbeeld kun je na elk gewerkt uur, elke meeting of elke afgeronde taak even wat te drinken halen of even kort iets anders doen. Wees hier creatief in en combineer je bewegingsmomenten waar mogelijk met onze laatste tip. Ook je lunchpauze hoef je niet zittend door te brengen. Neem je lunch mee en wandel naar het park om het daar op te eten. Of spreek af met een collega om een stukje te gaan wandelen.

3. Samen thuis werken

We hadden het al benoemd, maar thuis werken als alleenstaande kan mentaal erg slopend zijn. Je hebt al geen collega’s naast je waar je even een praatje mee kan maken als het even tegen zit. Je kunt succesmomenten niet meteen met iedereen delen en voelt je toenemend geïsoleerd en niet meer deel van een gemeenschappelijk doel. Veel mensen kunnen dan nog steun zoeken bij hun partner of huisgenoten. Echter is dit als alleenstaande werknemer niet mogelijk. Dit is een lastig gevoel om te doorbreken en kan alleen opgelost worden door voldoende face-to-face contact met mensen. Probeer daarom misschien om minstens een dag in de week af te spreken met een vriend of collega om samen thuis te werken op anderhalve meter. Je zult zien hoe veel een gedeelde thuiswerkdag aan je werkweek toevoegt!

4. Creëer een ergonomische en rustige werkplek

Misschien heb je in deze tijden juist behoefte aan gezelligheid en sociaal contact en gaat dit tijdens je werkdag ook meer opzoeken in je huis. Echter draagt een gezellige thuiswerkdag op de bank met je kind of huisgenoot niet bij aan je productiviteit. Daarom is het van belang om een aparte hoek of kamer in je huis in te richten waar je naartoe kunt gaan om te werken. Zorg dat deze plek rustig is en je zo weinig mogelijk gestoord wordt. Ook helpt het om je werkplek ergonomisch in te richten om langdurige fysieke en mentale klachten te voorkomen.

5. Maak een spel van thuis werken en beloon jezelf

Oké, je hoeft niet meteen na elke afgeronde taak iets leuks voor jezelf online te kopen. Maar het helpt enorm om je thuiswerkdag met kleine elementen te “gamifyen”. Bedenk bijvoorbeeld een puntensysteem voor verschillende taken. Voor grotere, belangrijke taken die veel concentratie en energie vergen verdien je meer punten, en voor kleine taken zoals je e-mails beantwoorden krijg je minder punten. Wanneer je een bepaald puntenlevel bereikt hebt mag je jezelf met iets leuks belonen (bijvoorbeeld een gebakje van je lievelingsbakkerij). Je kunt er ook voor kiezen om na elke afgeronde taak mini-beloningen in te plannen, zoals nog een kop koffie, of even 10 minuutjes gamen of een fijn tijdschrift lezen. Hier kun je ook weer enorm creatief worden! Het belangrijkste is dat je je werkdag in kleine porties indeelt, stapsgewijs voortgang boekt, en er wat voor terug krijgt. Het beloningssysteem zorgt ervoor dat je je goede gewoontes meteen bijhoudt.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *